Konopná mast na neduhy past
Stanislav Grof - Kosmická hra - Zkoumání hranic lidského vědomí
Absolutní Vědomí
Po přímých zážitcích duchovních rozměrů
skutečnosti se zdá být naivní, neudržitelnou
a absurdní myšlenka, že se mohly vesmír,
život a vědomí vyvinout bez účasti vyšší
tvůrčí inteligence. Jak jsme však poznali,
nestačí zážitky přírody jako oduševnělé
bytosti a setkání s archetypálními postavami
samy o sobě k tomu, aby plně uspokojily
naši duchovní touhu. Pátral jsem proto ve
zprávách lidí, s nimiž jsem pracoval, po
popisech těch stavů vědomí, jež byly
vnímány jako konečné hranice lidského
ducha. Snažil jsem se zjistit, jaké zážitky
jsou vnímány jako setkání s nejvyšším
principem vesmíru.
Je příznačné, že lidé, kteří měli zážitek
Absolutna, jenž dokonale uspokojil jejich
duchovní touhu, neviděli žádné konkrétní
bytosti. Jejich popisy nejvyššího principu
poté, co ucítili, že dosáhli cíle svého
mystického a filosofického hledání, byly
krajně abstraktní a až udivující měrou si
navzájem podobné. Ti, kdo o tomto
konečném zjevení podali zprávu, se
pozoruhodně shodovali v popisech
prožitkového charakteru tohoto stavu.
Sdělovali, že zážitek nejvyššího principu v
sobě obsahoval překročení všech hranic
analytického myšlení, veškerých
rozumových kategorií a všech omezení
běžné logiky.
Tento zážitek nebyl omezen obvyklými
kategoriemi trojrozměrného prostoru a
lineárního času, jak je známe z běžného
života. Zahrnoval také veškeré
představitelné polarity v nerozborné
jednotě, čímž překračoval veškeré duality.
Znovu a znovu lidé přirovnávali Absolutno
k zářivému zdroji světla nepředstavitelné
intenzity, i když zdůrazňovali, že se zároveň
lišilo v určitých důležitých vlastnostech od
jakéhokoli světelného zdroje známého ve
hmotném světě. Popis Absolutna jako světla
však naprosto postrádá některé z jeho
podstatných charakteristik, zejména, zeje i
nesmírnou a bezmeznou oblastí vědomí
obdařeného nekonečnou inteligencí a tvůrčí
silou.
Nejvyšší kosmický princip lze prožít dvěma
různými způsoby. Někdy se rozplynou nebo
jsou drasticky smazány veškeré osobní
hranice a my zcela splyneme s božským
zdrojem, vytvoříme s ním jednotu a staneme
se od něho nerozeznatelnými. Jindy si
podržíme pocit samostatné totožnosti a
zaujmeme postavení udiveného
pozorovatele, jenž je svědkem úžasného
tajemství (mystérium tremendum) existence
jakoby zvenčí. Anebo můžeme - jako
někteří mystici - prožít extázi uchváceného
milence při setkání s Milovanou bytostí.
Duchovní literatura všech věků je plná
popisů obou typů zážitků Božství.
,Jako když můra vletí do plamene a splyne s
ním", říkají súfíové. Srí Rama-na Maháriši,
indický světec a vizionář, popisuje v jedné
ze svých duchovních básní „cukrovou
panenku, která si šla do oceánu zaplavat a
zcela se v něm rozpustila". Na rozdíl od
nich se španělská mystická svatá Tereza z
Avily a velký perský transcendentní básník
Džaláluddín Rúmí zmiňují o Bohu jako o
Milované bytosti. Obdobně bhaktové,
indičtí vyznavači jógy lásky, dávají přednost
zachování odloučenosti od Božství a vztahu
k němu. Nechtějí se stát Šrí Rama-novou
cukrovou panenkou, která zcela ztratí svou
totožnost v kosmickém oceánu. Velký
indický světec a mystik Rámakrišna jednou
pateticky zvolal: „Chci cukr ochutnávat, ne
se jím stát."
Lidé, kteří měli popsaný zážitek nejvyššího
principu, vědí, že se setkali s Bohem.
Většina z nich má však pocit, že pojem
„Bůh" nevystihuje odpovídajícím způsobem
hloubku jejich zážitku, neboť hlavní světová
náboženství a kultury tento pojem pokřivily,
degradovaly a zdiskreditovaly. I často
používané pojmy jako „Absolutní Vědomí"
nebo „Univerzální Mysl" jsou, jak se zdá,
beznadějně nevhodné k vyjádření
nesmírnosti a převratnosti takového setkání.
Někteří lidé mají za to, že nejvhodnější
reakcí na zážitek Absolutna je mlčení. Pro
ně je zcela zřejmé, že „ti, kdo vědí, nemluví,
a ti, kdo mluví, nevěda.
Sjednocení s nejvyšším principem lze přímo
prožít v holotropních stavech vědomí,
vymyká se však jakýmkoli snahám o jeho
odpovídající popis či vysvětlení. Jazyk,
kterého používáme ke komunikaci v
běžném životě, prostě na takový úkol
nestačí. Jedinci s tímto zážitkem se shodují
v tom, že jde o cosi nepopsatelného. Slova a
samotná struktura naší řeči jsou až bolestně
nedostatečnými nástroji k popsání jeho
charakteru a rozměrů, a to zejména pro ty,
kterým se tohoto prožitku nedostalo.
I přes uvedené výhrady jsem zařadil zprávu
sedmatřicetiletého psychiatra Roberta o jeho
zážitku, který pokládal za zážitek nejvyšší
konečné reality.
Začátek mého zážitku byl velice náhlý a
dramatický. Zasáhl mě kosmický blesk
obrovské síly, který roztříštil a zničil mou
běžnou skutečnost. Ztratil jsem úplně
kontakt s okolním světem - zmizel jako
mávnutím kouzelného proutku. Povědomí o
mé běžné existenci, o mém životě i jménu se
ozývaly jen slabou ozvěnou až na nejzazším
okraji mého vědomí jako snové obrazy.
Robert... Kalifornie... Spojené státy...
planeta Země. Usilovně jsem se snažil
rozpomenout na existenci těchto skutečností,
ale náhle neměly smysl. Stejně tak se
nedostavily archetypální vize božstev,
démonů a mytologických oblastí, které hrály
rozhodující roli v mých předchozích
zážitcích.
V tě době pro mne byla jedinou skutečností
vířící energie obrovských rozměrů. Zdála se
obsahovat veškeré bytí v naprosto
abstraktní formě. Měla zář myriády sluncí a
přesto to nebylo kontinuum jakéhokoli
světla, které jsem znal ze svého všedního
života. Jako by šlo o čiré vědomí, inteligenci
a tvůrčí energii překračující veškeré
polarity. Bylo to nekonečné i konečné,
božské i démonické, hrůzyplné i extatické,
tvůrčí i ničivé... toto všechno mělo v sobě,
ale i mnoho dalšího. Pro to, čeho jsem byl
svědkem, mi chyběly pojmy i kategorie.
Nedařilo se mi udržet si pocit odděleného
bytí tváří v tvář takové síle. Moje běžná
totožnost byla na padrť, rozplynula se —
zdroj i já jsme se stali jednotou. Čas pozbyl
jakýkoli význam.
Ohlížím-li se zpět, domnívám se, že jsem
musel zažít stav dharmakáji, čirého zářícího
Prasvětla, které se podle Tibetské knihy
mrtvých, Bardo Thódol, objevuje v
okamžiku smrti.
Robertovo setkání s Nejvyšším principem
trvalo asi dvacet minut našeho času, byť pro
něho po celou tu dobu čas jako smysluplný
rozměr neexistoval. Během té doby neměl
žádný kontakt s okolím a nebyl schopen
slovní komunikace. Poté začal pomalu
prožívat postupný návrat do běžné
skutečnosti a napsal o tom:
Po tom, co mi připadalo jako věčnost, se
začaly v mém prožitkovém poli formovat
konkrétní snové obrazy a vjemy. Náhle jsem
měl pocit, že skutečně kdesi existuje cosi
jako zeměkoule s velkými kontinenty a
určitými zeměmi, ale všechno mi připadalo
velice vzdálené a neskutečné. Postupně
přede mnou vykrystalizoval obraz Spojených
států a Kalifornie. Později jsem dosáhl
spojení se svou běžnou totožností a v mysli
se mi začaly promítat prchavé obrazy z mého
současného života. Nejdřív byl kontakt se
skutečností krajně mlhavý. Chvíli jsem si
myslel, že umírám a že prožívám bardo,
přechodný stav mezi současným životem a
příštím vtělením, jak jej popisují tibetské
texty.
Jak se obnovoval můj kontakt s běžnou
skutečností, dosáhl jsem bodu, kdy mi bylo
jasné, že tento zážitek přežiji. Ležel jsem na
pohovce s pocitem extáze a posvátné hrůzy z
toho, co mi bylo zjeveno. Na tomto pozadí se
mi promítaly různé dramatické situace,
knimž došlo v různých částech světa v
průběhu staletí. Vypadalo to, jako by šlo o
scény z mých dřívějších inkarnací, z nichž
mnoho bylo nebezpečných a bolestných.
Ruku v ruce s tím se mi začaly škubat a
zachvívat skupiny svalstva, tělo mne bolelo a
umíralo v různých situacích. Přestože se v
mém těle odehrávala karmická historie,
nacházel jsem se ve stavu hluboké blaženosti
a dokonalého odpoutání od těchto dramat.
Po řadu následujících dní bylo pro mne
hračkou dosáhnout při meditaci stavu míru
a vyrovnanosti. Jsem si jist, že tento zážitek
bude mít trvalý vliv na můj život. Je přece
nemožné, aby se člověku dostalo takového
zážitku, a přitom se ho hluboce nedotkl a
nezměnil ho.
Konopí v léčitelství - historie
Anketa
Jaké máte zkušenosti s konopnou mastí?
Pomohla mi nebo mým příbuzným a známým (1 888)
Nepomáhá (233)
Ještě jsem ji nezkoušel (100)
Chystám se ji otestovat (171)
Nezajímám se o výrobky z konopí (80)
Celkový počet hlasů: 2472